Waarom goede verpakkingen belangrijk zijn

Heb je een eigen bedrijf of ga je misschien wel beginnen met een eigen bedrijf die fysieke producten verkoopt? Dan heb je ook verpakkingen nodig om deze producten in te verkopen of te verzenden. Zeker als de concurrentie hoog is in de branche waarin je verkoopt, kan een mooie verpakking nog wel eens een onderscheidende factor zijn. Veel online winkeliers zijn steeds veeleisender omdat er ook meer aanbod is waar zij uit kunnen kiezen. Als je mooie dure schoenen koopt wil je natuurlijk wel dat deze in een mooie verpakking geleverd worden en daarbij goed beschermd zijn. Tegenwoordig is dit ook steeds vaker bij minder dure producten. De verpakking die om je product heen zit is zeer belangrijk. Lees hier welke verpakkingen er zijn en hoe je je klanten kunt verrassen.

Goede verpakking is essentieel

Daarnaast is een verpakking ook belangrijk als je een webshop hebt en producten verstuurd. Hierbij gaat het ook om de bescherming van de producten. Als je een pakketje verstuurd komt je pakketje namelijk in een massa van pakketten en bij het verwerken daarvan kunnen er wel eens pakketjes vallen of er wordt een zware doos opgezet. Echter is bescherming maar het begin want met de verpakking van je producten bepaal je hoe je klant het merk waarneemt. Je kunt gaan voor een exclusieve verpakking, luxe verpakking of toch milieuvriendelijk en duurzaam. 

Soorten verpakkingen

Zo zijn er veel verpakkingszakjes te verkrijgen. Met verpakkingszakjes zorg je ervoor dat de producten op een mooie en veilige manier gepresenteerd worden aan de klant. Denk aan gripzakjes, stazakken, cadeauzakjes of draagtassen. Het ligt er natuurlijk aan wat voor producten je verkoopt. Ook bestaan er verpakkingszakjes voor de verzamelaars zoals lp hoezen. Tip: leg rekeningen, retourformulieren en handleidingen onderop in het pakket. Als de klant de doos opent is het natuurlijk minder leuk om als eerste de rekening of retourformulier te zien. 

Verras de klant

Als je de klant echt wilt verrassen is een neutrale verpakking waarschijnlijk niet voldoende. Dat stimuleert de beleving van de klant niet echt. Met kleine aanpassingen kun je van het uitpakken van een pakketje een meer bijzondere ervaring creëren die jouw merk uniek maakt. Zo kun je op die manier de klanten proberen te binden. Je kunt dat zelfs nog meer uitbreiden door bijvoorbeeld kleine goodies erbij te doen of een gratis test product op te sturen. Zo creëer je meer waarde voor de klant dan dat de klant in de eerste instantie verwachtte te ontvangen.

Geef een reactie