IBM wil dat autoaccu 500 mijl meegaat

Battery500

Onder de naam Battery 500 is IBM bezig aan een ontwikkelingsproject dat een speciale accu moet opleveren. De energiebron moet in staat zijn een elektrische auto 500 mijl, omgerekend 800 kilometer, op één lading te laten rijden. De gemiddelde elektrische auto’s van nu rijden 75 tot 100 mijl op een acculading.

Er zijn twee partners toegetreden tot het project, namelijk de bedrijven Asahi Kasei en Central Glass, met respectievelijk expertise op het gebied van membranen en van elektrochemie. Deze kennis kan IBM goed gebruiken bij wat wordt genoemd een ‘ademende’ lithiumbatterij.

Stroom uit zuurstof
De nieuwe batterij kan alleen werken wanneer hij zuurstof uit de lucht kan halen. Dat is het ademende aspect van de energiebron, die verder is gebaseerd op lithium-techniek. Volgens Winfried Wilcke, de onderzoeker bij IBM die het project in 2009 heeft gestart, is het scheikundige mechanisme achter de nieuwe batterij bekend. “Het gaat nu alleen om de praktische uitwerking van die theorie en daar moeten we een paar kleine hindernissen voor overwinnen”, zegt Wilcke.

De chemische processen in de batterij zijn door IBM doorgerekend met gebruik van een supercomputer. “En de belangrijkste ontdekking die we daarbij hebben gedaan was dat lithiumbatterijen eigenlijk met de verkeerde elektrolyten werken. Door het kiezen van een ander elektrolyt worden de prestaties van de batterij stukken beter”, zegt Wilcke. De nieuwe partners van IBM zullen de gewenste elektrolyten gaan maken.

Bron: AutomatiseringGids

Laat een bericht achter